KRYTERIA OCENY PRACY NAUCZYCIELA Szkoły Podstawowej nr 1 Ocena wyróżniająca – ocenę wyróżniającą otrzymuje nauczyciel, który realizuje wszystkie zadania na tą ocenę i większość z nich w sposób wyróżniający: - Merytorycznie i metodycznie prowadzi zajęcia dydaktyczne i wychowawcze umożliwiając uczniom osiąganie sukcesów w różnych dziedzinach, na różnych szczeblach.
- Wspomaga wszechstronny rozwój ucznia uwzględniając jego możliwości i potrzeby.
- Potrafi wyzwolić w uczniach różne ciekawe inicjatywy służące środowisku szkolnemu
- Dobrze i samodzielnie radzi sobie z zadaniami wychowawczymi i opiekuńczymi. Potrafi współpracować z rodzicami. Formy współpracy i metody pracy zmienia, dostosowuje do zmieniających się warunków i potrzeb.
- Sumiennie wywiązuje się z zadań wynikających ze Statutu Szkoły.
- Jego zachowanie i język cechuje kultura. Nie zakłóca współpracy z innymi, bo potrafi panować nad negatywnymi emocjami.
- Zaangażowanie zawodowe przejawia w nowatorskich pomysłach, które prezentuje tak, by przynosiły pożytek uczniom, szkole chlubę i mogły być dostrzegalne także w środowisku.
- Dokształca się w sposób zorganizowany lub samodzielnie pod kątem potrzeb szkoły.
- Efekty dokształcania są widoczne w działaniach na terenie szkoły.
- Dzieli się nabytą wiedzą w gronie, współpracując dla dobra szkoły.
- Dba o jak najlepszy wizerunek szkoły w środowisku szkolnym, lokalnym i oświatowym.
- W wywiązywaniu się z zadań wykazuje dużą dyscyplinę, a swą postawą potrafi też dyscyplinować uczniów.
- Wzbogaca swój warsztat pracy, by uatrakcyjnić i ułatwić uczniom zdobywanie wiedzy i nabywanie umiejętności.
- Potrafi być twórczy w sytuacjach, które tego wymagają, np. tworzenie programu, kryteriów regulaminów, itp.
- Samodzielnie tworzy i wykorzystuje istniejące narzędzia do pomiaru dydaktycznego szkoły.
Ocena dobra – ocenę dobrą otrzymuje nauczyciel, który realizuje wszystkie zadania na tą ocenę i większość z nich w sposób dobry: - Poprawnie prowadzi zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze.
- Poprawnie realizuje zadania wynikające ze Statutu Szkoły.
- Angażuje się w pracę szkoły na miarę swych możliwości.
- W miarę potrzeb aktualizuje swą wiedzę i doskonali swój warsztat pracy.
- Wspiera uczniów w zakresie wszechstronnego rozwoju.
- Nie zakłóca swym postępowaniem porządku pracy w szkole.
- Potrafi dbać o dyscyplinę uczniów podczas zajęć.
- Nie popada w konflikty z uczniami, rodzicami uczniów i środowiskiem szkolnym.
- Współuczestniczy w tworzeniu i ewaluacji prawa szkolnego i dokumentacji szkolnej.
Ocena negatywna – ocenę negatywną otrzymuje nauczyciel, który mimo wskazówek i upomnień przełożonych w większości źle i nierzetelnie realizuje zadania na ocenę dobrą, zadania wynikające z art. 6 i 42 Karty Nauczyciela, tzn. - Nauczyciel nierzetelnie realizuje zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz z podstawowymi funkcjami dydaktycznymi, wychowawczymi i opiekuńczymi szkoły (zły stopień realizacji zadań dyd.- wych. – op., zadań statutowych szkoły, przygotowywania się do zajęć, samokształcenia i doskonalenia zawodowego).
- Nie wspiera uczniów w ich rozwoju.
- Nie dąży do pełni własnego rozwoju.
- Nie kształci i nie wychowuje uczniów w umiłowaniu Ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka.
- Nie dba o kształtowanie postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów.
Jeśli zaniedbania nauczyciela mają uzasadnienie w aktualnej trudnej sytuacji życiowej i jeśli zaniedbania mają charakter chwilowy, przejściowy nauczyciel nie otrzymuje oceny negatywnej lecz czas na zmianę i pomoc przełożonych. Jeśli to nie wpłynie na zmianę jakości pracy, trudna sytuacja życiowa nie będzie stanowić ochrony nauczyciela przed oceną negatywną. |